Rakkautta ja Anarkiaa -festivaalin kanssa järjestetyssä Leffalabrassa ruotsalainen ohjaaja-käsikirjoittaja Sanna Lenken kertoi Night Child -elokuvastaan ja jakoi käytännön vinkkejä elokuvantekoon. Tässä niistä kuusi!
Kuva: © Nani Annette, Helsinki International Film Festival.
– Etsi ihmisiä, joiden kanssa sinun on helppo kommunikoida. On tärkeää, että ihmiset pitävät toisistaan, koska elokuvaa tehdään yhdessä.
– Kaikesta oppii! Ennen ohjaajaksi päätymistä tein paljon erilaisia töitä elokuvatuotantojen parissa – keitin kahvia, kuskasin näyttelijöitä, toimin roolittajana, toisena apulaisohjaajana, ensimmäisenä apulaisohjaajana.
– Tee lyhyt traileri, jonka voit liittää hakemuksiin! Usein kun ihmiset lukevat käsikirjoitusta, he eivät tiedä miltä valmis elokuva tulee näyttämään. Siksi lyhyen trailerin tekeminen kannattaa! Kun valmistelin Night Child -elokuvan rahoitushakemusta, tein lyhyen trailerin, koska halusin näyttää rahoittajille, minkä näköisen elokuvan haluan tehdä.
– Katso elokuvia, joista saat inspiraatiota omaan työhösi. Esimerkiksi kun valmistelin Night Childia, katsoin paljon elokuvia joissa oli käytetty animaatiota. Animaation kanssa työskenteleminen oli minulle uutta ja opin, että silloin pitää tietää tarkkaan, mitä haluaa. Monet asiat joita luulin helpoiksi olivatkin aikaavieviä ja liian kalliita toteuttaa budjetin puitteissa. Voin silti suositella animaation hyödyntämistä, koska se on hauskaa ja animaatiossa kaikki on mahdollista.
– Kun kuvaat kohtausta, anna kameran rullata kunnes kaikki on purkissa! Silloin näyttelijät pysyvät tunnelmassa, eikä keskittyminen katkea.
– Tee paljon töitä ennen kuvausten alkua! Itse haluan ensinnäkin löytää parhaat mahdolliset näyttelijät. Näyttelijöiden kanssa teen myös hyvin paljon improvisaatioharjoituksia, joten kun kuvaukset alkavat, olen jo rakentanut heihin lämpimän ja luottavan suhteen. Niin näen heti, jos näyttelijällä on epämukava olo tai jos hän yrittää liikaa. Teen paljon töitä sen eteen, että näyttelijöillä on turvallinen tunne toistensa, minun ja koko tuotantotiimin kanssa. Ohjaajana päätavoitteeni on löytää tila, jossa me kaikki voimme työskennellä ilman häpeän tunnetta. Kun kuvaan näyttelijöille herkkää tai haastavaa kohtausta, pyydän huoneen tai tilan tyhjäksi. Mielestäni on todella tärkeää olla varovainen, kun kuvaa vaikeita kohtauksia, jotta näyttelijöille ei tule epävarma olo. Turvallisen ilmapiirin luominen on todella tärkeää. Ja usein rankan kohtauksen jälkeen nauru voi olla parasta!