Kun elokuvan tai televisiosarjan kuvauksissa kohtaukset ovat sikinsokin ja muistikuvat edellisen kohtauksen yksityiskohdista hämärän peitossa, kuvaussihteeri pelastaa tilanteen. Kuvaussihteeri Annika Lindén on oppinut työnsä itse tekemällä ja kantapään kautta − kuvausten ytimessä hän on saanut eturivin paikan tv-sarjojen ja elokuvien maailmaan.
Elokuvien ja tv-sarjojen kohtaukset kuvataan harvoin käsikirjoituksen mukaan kronologisessa järjestyksessä. Kuvaussihteerin tärkein tehtävä kuvauksissa on huolehtia jatkumosta eli siitä, että kohtauksessa ei ole ristiriitaisuuksia esimerkiksi tapahtumissa tai ympäristössä. ”Kuvaustilanteessa istun ohjaajan vieressä monitorin ääressä ja katselen kuvaa, että näkyykö jotain mikä ei sinne kuulu. Kuuntelen myös, että näyttelijät sanovat repliikit suunnilleen kuten ne on kirjoitettu käsikirjoituksessa”, kuvaussihteeri Annika Lindén kertoo.
Annikan työhistoriasta löytyy useita fiktiivisiä tv-sarjoja kuten Sydänjää, Helppo elämä ja Helsingin herra, sekä elokuvatuotannot Miss Farkku-Suomi, Missä kuljimme kerran ja Me Rosvolat.
Jatkuvuuden seuraamisen lisäksi kuvaussihteeri kirjoittaa kuvalogia leikkaajalle ja päiväraporttia, sekä kuvaustilanteessa tarkkailee, että kuvassa ei ole mitään mitä sinne ei kuulu ja näyttelijät tekee samalla tavalla kun kamera vaihtaa paikkaa. Kuvattavan kohtauksen vaihtuessa ja muiden kuvausryhmän jäsenten valmistellessa seuraavaa kohtausta Annika katsoo aiemmin kuvatun materiaalin uudelleen ja tarkistaa, että kaikki on kunnossa. Klaffikuvat ja omalla minikokoisella dvd-nauhurilla kuvatut otot toimivat apuna työssä.
Kuvaussihteerin työn parhaita puolia on, että siinä tehdään paljon yhteistyötä kaikkien osastojen kanssa. Kuvaussihteeri ei itse kuulu mihinkään ryhmään, mutta on vähän kaikkialla kuvauksissa. ”Siinä on tosi läsnä tarinassa, koska osaa hyvin käsikirjoituksen ja näkee miten taiteilijat tekee siitä elokuvan tai tv-sarjan, siis kokonaisuuden. Saa olla tosi lähellä ja mukana”, kehuu Annika. Kyky kuunnella on Annikan mielestä tärkeimpiä kuvaussihteerin taidoista. ”Usein joutuu ennakoimaan ja yrittää kuunnella mitä suunnitellaan. Kun suunnitelmat muuttuu niin pystyy miettimään miten muutokset vaikuttaa jatkumoihin.”
Vaikka työ vaatii myös tarkkuutta ja järjestelmällisyyttä, mokan sattuessa ei voi jäädä murehtimaan. Virheitä tulee aina, sillä kuvausten taustalla pyörii iso liikkuva koneisto ja monta eri suuntiin pyörivää osaa. Myös Annikalle on sattunut virheitä. Yksi hänen uransa alkuaikana sattunut tapaus on jäänyt erityisesti mieleen.
”Erään tv-sarjan jaksossa kahvikuppi vaihtaa väriä matkalla ulkoa sisälle. Olimme kuvanneet ulkokohtauksen kesällä. Yleensä nauhoitan kohtaukset, mutta tällä kertaa jouduin vain piirtämään kupin. Kun kohtauksen kuvaaminen jatkui myöhemmin, jouduimme arvaamaan kahdesta vaihtoehdosta alkuperäisen kupin värin. Arvaus meni väärin, mutta luultavasti kukaan ei huomannut sitä.”
Joskus virheitä tehdään tarkoituksella, koska muutokset ovat taiteellisina ratkaisuina tärkeämpiä kuin pilkuntarkka jatkumo. ”Aluksi oli vaikeaa hyväksyä että tuli virheitä koska se on vaan paremman näköistä. Nykyään hyväksyn jos joku taiteellisesti vastaava siirtää tavaroita tai muuta sellaista.”
Kuvaussihteerillä ei ole taiteellista vastuuta lopputuloksesta. Annikan mukaan tämä helpottaa työtä, mutta vaikuttaa myös siihen kenelle kuvaussihteerinä toimiminen sopii. ”Semmosen, joka on todella kova omasta taiteellisesta näkemyksestään eikä osaa olla hiljaa siitä, niin sen ehkä kannattaa jäädä himaan tästä duunista.”
”Sinänsä jos on taiteellinen tai haluaa ohjata, niin kuvaussihteerinä voi käyttää sitä ponnistuslautana − jos vaan ymmärtää siinä tilanteessa paikkansa. Monet varmasti käyttääkin, koska siinä ollaan läheisesti tekemisissä vähän kaiken kanssa. Ja ohjaajan ja näyttelijöiden kanssa”, hän jatkaa.
Kuten elokuva-alalla usein on, kuvaussihteerin työtä kuvaa pätkittäisyys. Kuvaukset kestävät yleensä muutamia kuukausia, mutta usein sama tiimi tekee yhdessä useita projekteja ja on yhdessä vuosia. ”Se antaa sellaisen tunteen, että ollaan oikeita työkavereita.”
Kuvausihteeriksi ei voi opiskella suoraan, mutta hyvää pohjustusta työhön saa elokuva- ja media-alojen opinnoista. Esimerkiksi kamerakielen ymmärtäminen on oleellista työssä menestymiselle.