Animaatioelokuvassa karkkimaan asukkaat heräävät ihanaan aamuun. Yhtäkkiä eräälle asukkaalle sattuu kohtalokas vahinko. Mikä avuksi, kun koko maa on kolajuoman peitossa? Elokuva on tehty osana Valveen elokuvakoulun animaatiotyöpajaa Lassin päiväkodissa.
Toteutus: Alex, Anton, Deniz, Hugo, Hugo, Iina, Jami, Julius, Kaapo, Mea, Oona
Kesto: 1:53 minuuttia
Vuosi: 2020
Tuotanto: Valveen elokuvakoulu
TEHTÄVÄ – TARINAN HUIPPUKOHTA JA RATKAISU
Aihe: draaman kaari, huippukohta, ratkaisu, luova kirjoittaminen ja ideointi
Tarvikkeet: Televisio tai videotykki, paperia, piirustuskyniä
Jatkotehtävä: Piirustus-, maalaus- tai rakentelutarvikkeita valinnan mukaan
Lyhyessäkin tarinassa on usein tunnistettava rakenne: tarina alkaa jostakin, kehittyy edelleen, huipentuu ja päättyy loppuratkaisuun. Erityisesti lyhytelokuvassa huippukohta ja yllättävä ratkaisu on usein merkittävä osa mieleenjäävää tarinaa. Tässä oppimateriaalissa käsitellään elokuvan huippukohdan tunnistamista.
Draaman kaari tarkoittaa jonkin kulttuurisen tekstin, kuten kirjan tai elokuvan juonirakennetta, jossa on tunnistettavissa tietyt vaiheet: alkusysäys, esittely, syventäminen, ristiriitojen kärjistyminen, ratkaisu ja häivytys. Tarinalliset elokuvat, samoin kuin vaikkapa sadut noudattavat useimmiten draaman kaarta.
Draaman kaarta noudatteleva tarina alkaa keskeisten henkilöiden esittelyllä. Alkusysäyksen aikana katsojan mielenkiinto vangitaan, kun päähenkilö kohtaa haasteen tai lähtee tavoittelemaan jotakin hänelle tärkeää. Keskikohdassa tarina saa uusia käänteitä, kun henkilöt kohtaavat vastoinkäymisiä tai saavat apua päämääränsä saavuttamisessa. Huippukohdassa ristiriidat kärjistyvät, esimerkiksi Punahilkka-sadun Punahilkka joutuu suden syömäksi. Lopulta tilanne ratkeaa, esimerkiksi Punahilkka ja Isoäiti pääsevät pois suden vatsasta. Loppuratkaisun jälkeen katsoja vielä etäännytetään tarinasta ja liennytetään seikkailun aiheuttamaan jännitystä.
Draaman kaarta voi käsitellä myös yksinkertaisemmin erottamalla tarinasta alku, keskikohta ja loppu. Alussa esitellään henkilöt ja jonkinlainen ongelma- tai ristiriitatilanne. Keskikohdassa tapahtumien kulku nopeutuu ja tilanne kärjistyy. Lopussa tilanne ratkeaa ja tasaantuu.
Katsotaan
Katsokaa animaatioelokuva yhdessä. Elokuva on melko lyhyt, joten katsomistilanteeseen on hyvä keskittyä alusta alkaen: himmentäkää valot ja pimentäkää luokka mahdollisuuksien mukaan. Odottakaa, että luokka hiljenee, ennen kuin elokuva lähtee käyntiin.
Keskustellaan
Pohtikaa seuraavia kysymyksiä elokuvan rakenteesta:
- Mitä saitte tietää elokuvan maailmasta aluksi? Mitä kaikkea kuvassa näkyi? Entä millainen äänimaailma siinä oli?
- Mikä oli elokuvan tarinan liikkeelle saattava tapahtuma?
- Keskikohdassa kertomus etenee kohti tarinan huippukohtaa, jossa tapahtuu jotain erityisen merkittävää tai yllättävää. Mikä oli mielestänne tämän elokuvan huippukohta?
- Miten karkkimaan asukkaiden ongelma ratkesi? Oliko ratkaisu mielestänne yllätyksellinen? Entä miten se sopi elokuvan maailmaan?
- Entä miten elokuva loppui? Millä tavoin katsoja etäännytettiin tarinasta?
Keksitään uusia ratkaisuja
Katsokaa animaatio uudestaan. Pysäyttäkää elokuva kohtaan, jossa Karkkimaan asukkaat ovat paenneet kokistulvaa puuhun, ja yksi hahmoista kysyy “Mitä nyt tehdään?”. Miten muuten tilanne voisi ratketa? Yrittäkää keksiä mahdollisimman mielikuvituksellisia tapoja. Kuinka monta erilaista ratkaisua keksitte?
Tehtävän voi tehdä yksin, parin kanssa tai pienryhmässä. Halutessanne voitte piirtää kuvan keksimästänne ratkaisusta. Lopuksi esitellään ratkaisut koko ryhmälle.
Jatkotehtävä: Tehdään itse
Animaation maailma
Animaation avulla voidaan tehdä eläväksi asioita, jotka eivät itsestään liikkuisi tai toimisi, kuten paperista tehdyt hahmot tai vaikkapa lelut, kivet tai tuolit. Animaatio tarjoaa paljon tilaa mielikuvitukselle, koska animaation maailmassa ihan kaikki voi toimia juuri niin kuin tekijä haluaa.
Kokistulva karkkimaassa -elokuvassa tapahtumat sijoittuivat Karkkimaahan. Animaation tekijät ovat päättäneet itse, millaista Karkkimaassa on, ja mikä siellä on mahdollista ja totta.
Mitä muita ihan omanlaisia maailmoita keksitte? Mitkä asiat niissä ovat eri lailla kuin vaikkapa arkimaailmassamme? Keksi ja piirrä! Lopuksi esitellään omat maailmat muille tai ripustetaan piirustukset seinälle.
Tehtävän voi yhdistää kuvataiteen opetukseen ja toteuttaa vaikkapa maalaus-, rakentelu- tai kollaasitehtävänä. Esimerkiksi kierrätysmateriaaleista rakentelemalla voi saada aikaan näyttäviä lavastuksia.
Oma hahmo ja tarina
Suunnitellaan äsken kehiteltyyn maailmaan oma hahmo. Kolmiulotteiseen maailmaan hahmon voi tehdä muovailuvahasta. Piirustus- tai kollaasimaailmaan hahmon voi piirtää ja leikata irti paksusta paperista.
Kuvitelkaa, millaista oman hahmon elämä on? Mistä hän pitää, mitä pelkää? Entä mitä hän toivoo kaikkein eniten maailmassa? Kun hahmon luonne ja aikomukset ovat selvillä, suunnitellaan omaan maailmaan sijoittuva tarina, joka huipentuu johonkin kiperään tilanteeseen. Päättäkää myös, miten tilanne ratkeaa. Esitelkää tai näytelkää lopuksi keksimänne tarina muille ryhmille.
Jos projektiin on mahdollista käyttää enemmän aikaa, tarinoiden pohjalta voi toteuttaa myös oman leike- tai vaha-animaatioelokuvan. Jos animaatio kuvataan pääosin suoraan edestä tai ylhäältä yhdessä kuvassa, elokuvan huippukohtaa voi korostaa kuvaamalla tärkeän tapahtuman lähikuvassa.
Kokistulva karkkimaassa -leikeanimaatio on kuvattu ylhäältä päin. Taustat on tehty lattiaan tai pöytään kiinnitetylle suurelle kartongille, joihin piirretyt ja irti leikatut talot ja muut taustan elementit on kiinnitetty. Liikuteltavat hahmot on leikattu kartongista. Huomaatteko, kuinka monta eri maisemaa eli taustakartonkia elokuvassa on käytetty?
Tehtävät on laatinut Koulukino
Lisätietoa
Draaman kaari
KAVI:n elokuvapolku: https://elokuvapolku.kavi.fi/alapolku/draaman-kaari-alku-keskikohta-loppu/
Koulukinon sivuilla: https://www.koulukino.fi/oppimateriaalit/kotkanpyytajan-poika/draaman-kaari/
Animaation tekeminen
Valveen elokuvakoulun tuottama ohje animaation kuvaamiseen:
Lasten ja nuorten Roihukino-animaatiofestivaalin keräämiä ohjeita animaation tekoon: www.roihuvuori.fi/roihukino/category/ohjeita/
Elokuva ja oppimateriaali ovat osa kansallista Koulujen elokuvaviikkoa, jonka toteutuksesta vastaa Oulun lastenkulttuurikeskuksessa toimiva Valveen elokuvakoulu yhteistyössä monien elokuvakasvatusalan toimijoiden kanssa. Koulukino on mukana yhteistyössä. Elokuvaviikkoa ovat rahoittaneet opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Oulun kaupunki.