Loistavan elokuvatrailerin leikkaaminen voi aiheuttaa harmaita hiuksia kokeneellekin elokuvantekijälle ‒ kuinka esitellä tarina muutamassa minuutissa, herättää katsojan mielenkiinto paljastamatta liikaa ja luoda vaihtuvista kuvista tasapainoinen kokonaisuus. Kuva: Two of hearts, 2014.
Parhaimmat elokuvatrailerit häikäisevät itsenäisinä taideteoksina. Niiden perimmäinen tehtävä on kuitenkin markkinoida tulevaa elokuvaa, mikä ei saa unohtua trailerintekijältä. ”Trailerin täytyy olla myyvä ja antaa kiinnostava kuva leffasta, tarkoitushan on saada ihmiset leffateatteriin”, muistuttaa leikkaaja Aleksi Raij. ”Kysymys on paljon tunnelman luomisesta ja rytmistä, sekä juonen tiivistämistä lyhyeen aikaan, kuitenkaan liikaa paljastamatta.”
Myös leikkaaja Jussi Rautaniemi korostaa tunnelman välittämistä juonen korostamisen sijaan. Esimerkiksi elokuvan juonen ja kohtauksien rakenteen ja järjestyksen orjallinen seuraaminen synnyttää trailereita, joissa ei ole tunnelmaa ”Hyvästä trailerista löytyvät molemmat, ymmärrettävä ja tunteisiin vetoava tarina, samastuttavat henkilöt ja omaleimainen ote joka kertoo että tätä elokuvaa et ole nähnyt sataa kertaa aikaisemmin.”
Raijn ja Rautaniemen ansioluettelot ovat vaikuttavat. Raijlla on ollut sormensa pelissä muun muassa elokuvien Muutoksii, Napapiirin sankarit ja Kielletty hedelmä trailerien luomisessa. Rautaniemen osaamista on nähty elokuvien Korso, Sel8nne ja Aikuisten poika trailereissa. Viimeksi mainittu tulee leffateattereihin kesän lopulla.
Elokuvatrailerin suunnitteleminen kannattaa aloittaa jo useampaa kuukautta ennen ensi-iltaa. ”Mielestäni siihen pitäisi tuotannollisesti suhtautua ja panostaa niinkuin esimerkiksi tv-mainoksiin panostetaan. Se on kuitenkin tärkeimpiä elokuvan markkinointikeinoja”, Raij korostaa.
Trailerin ensimmäinen askel on elokuvan – tai siitä käytettävissä olevan materiaalin – katsominen ajatuksella ja houkuttelevien näkökulmien etsiminen. Rautaniemi kertoo jättävänsä analyyttisen otteen vasta toiseen elokuvan katselukertaan ja keskittyvänsä aluksi vain elokuvan kokemiseen ja eläytymiseen. ”Ensimmäisen katsomisen perusteella syntyy idea trailerin sisällöstä. Se voi olla jokin tunnelma, päähenkilön ongelman esittely tai maailman ja henkilöiden esittely. Elokuvasta voi syntyä myös rakenteellinen idea traileriin, mikäli elokuvan sisältö antaa avaimet epäkonventionaalisempaan muotoon.”
Yksi trailerien kompastuskivistä on liika informaatio. Traileri ei ole itse leffa, eikä siinä tarvitse paljastaa kaikkea tarinasta. Hyvä traileri vain vihjailee houkuttelevasta tarinasta. ”Trailerin nähtyään katsojan tulisi tietää kuka tai ketkä ovat elokuvan päähenkilöt ja mahdollisesti myös mitkä ovat heidän keskinäiset suhteensa − asia joka on tietenkin aina monimutkaisempi kuin mitä traileriin mahtuu”, Rautaniemi määrittelee. ”Päähenkilöiden ongelma ja tahdonsuunta, mitä hän haluaa ja mitkä ovat hänen esteensä ovat oleellisia trailereissa, mutta riippuu paljon elokuvan ja myös trailerin tyylilajista kuinka paljon näitä avataan tai tarvitsee avata.”
Vaikka trailerin tavoitteena on olla mielenräjäyttävä, tasapainoinen kuvien ja kohtauksien yhteenleikkaaminen on avainasemassa. Tasapainottelussa musiikki on avuksi. Ylipäätänsä musiikilla ja äänimaailmalla on tärkeä rooli visuaalisten elementtien vastaparina elokuvissa ja niiden trailereissa. Raij paljastaakin pitävänsä työskentelytavasta, jossa ääntä ja kuvaa tehdään rinnakkain. Tällöin molemmat voivat vaikuttaa toisiinsa ja ruokkia toisiaan.
Hyviä vinkkejä leffatrailerin rytmittämisestä ja tehokeinoista saa katsomalla paljon muiden taidonnäytteitä. Liikaa toisten töitä tuijottamalla saattaa kuitenkin päätyä tekemään jo tuhat kertaa aiemmin nähtyjä trailereita.
Rautaniemi näkee uudelleentoistuvissa tyyleissä myös positiivisen puolen. ”Konventioihin kannattaa kuitenkin osittain myös luottaa, katsojat kokevat olonsa turvalliseksi kun näkevät jotain tuttua ja ennen kaikkea ymmärrettävää, mutta omaperäisyyttä ei silti pidä unohtaa.” Esimerkiksi tietyille elokuvagenreille ominaiset rakenneratkaisut ja musiikkivalinnat paljastavat potentiaaliselle katsojalle, että juuri tämä leffa on sinun makuusi.